Dit sport-sponsoringrapport legt de nieuwe regels vast die vanaf 2025 in België zullen worden ingevoerd. Het land is namelijk van plan een breed verbod op reclame en sponsoring voor de sector van sportweddenschappen door te voeren, wat vanaf 2025 een grote impact zou kunnen hebben op de inkomsten van voetbalclubs en -competities, voordat het volledige verbod in 2028 van kracht wordt.
Verschillende rights holders die sterk afhangen van die sponsoring vroegen zich daarom al luidop af hoe ze met dit nieuwe Belgische sponsorlandschap zullen moeten omgaan om hun sponsorinkomsten te blijven maximaliseren, terwijl de betting brands als sponsor zelf op zoek zullen moeten gaan naar nieuwe, impactvolle en innovatieve sponsorship & brand activations om de juiste consumenten te blijven bereiken.
Wasserman Agency bracht daarom de huidige situatie, gevolgen en enkele inspirerende alternatieve pistes reeds in kaart met hun Brands & Properties Consultancy divisie, als aanzet om zowel Belgische clubs/competities die grote betting partners zullen verliezen, als de betting brands’ marketingteams, te gaan bijstaan in hun toekomstige strategie, marketing, sponsoring en activaties.
De inhoud van het sponsorrapport.
In de white paper voor Belgische clubs en competities worden bijvoorbeeld drie strategieën beschreven om het potentiële inkomstenverlies te beperken:
- Heronderhandelen van bestaande sponsordeals voor weddenschappen, waarbij de mix van rechten die sponsors ontvangen wordt veranderd.
- Nieuwe waarde creëren door middel van innovatieve activaties en een geoptimaliseerde mix van sponsorrechten te gaan commercialiseren.
- Nieuwe merkcategorieën identificeren die de sponsoring van weddenschappen kunnen aanvullen of vervangen.
“Klinkt logisch, maar Wasserman merkt toch dat heel wat van hun klanten, zowel rechtenhouders als merken, met de nieuwe wetgeving worstelen, en stond reeds verschillende buitenlandse voetbalclubs en sponsors bij in dergelijke vraagstukken. Denk aan FC Barcelona, Spotify, Coca-Cola, Tottenham Hotspur, Unilever, Liverpool FC, Arsenal, Real Madrid, American Express, Lidl, Microsoft, LaLiga, etc.
Er zijn veel overwegingen en factoren waar rekening mee moet worden gehouden om een strategie voor risicobeperking te maximaliseren, maar een gezamenlijke, competitiebrede aanpak kan helpen om de impact op de inkomsten van clubs te minimaliseren. Terwijl het voor de zeer competitieve en evoluerende sector van de sports betting brands cruciaal wordt nieuwe marketinginnovatie te gaan ontwikkelen.
Wilt u meer weten?
Voor meer informatie over het rapport kunt u deze link bezoeken of contact opnemen met info.benelux@teamwass.com en Wasserman zal u voorzien van de nodige inspiratie en casestudies om de toekomst van sportmarketing in België te beginnen innoveren.
Geïnteresseerd in sponsoring voor uw bedrijf? Ontdek hier meer over de sponsor mogelijkheden die wij voor onze klanten hebben gerealiseerd.